Bente Troense: Månedens Mening

Bente Troense: Månedens Mening

Jeg er født i 1942 – og jeg er 36 år!

Forstår du, hvad jeg mener?

I M.M. vil jeg give udtryk for min mening, min opfattelse, oplevelse og foragt for tidens tendenser og tåbeligheder.Med talrige år i bagagen har jeg oplevet og set mange af livets vinkler. De er ikke lige kønne alle sammen.

Jeg har levet på samfundets bund og arbejdet mig frem til et mere behageligt niveau af tilværelsen. Det har været en rejse med mange vidunderlige og rædselsfulde oplevelser, som har været med til at danne den klangbund, den toneart, jeg spiller i nu.

Den kan være barsk og uforsonlig, fordi jeg mærker og genkender løgn og svig, eller den kan være blid og næsten romantisk, når tilværelsen sender de blide vinde ind over min tilværelse.

Med alderen er jeg blevet bedre til at nyde. Jeg øver mig stadig.

Fornuften sejrede ikke

Månedens MeningPosted by bente-troense.dk 01 Apr, 2014 14:01

DYYYT! DYT! DYT! Tre gange, så ingen i gaden kunne undgå at blive nysgerrig. Det lykkedes. Der blev lettet diskret på slørgardinerne.

En hvid Ford Taunus 17 M holdt foran gadedøren, og de optimistiske lyde var signalet til, at jeg skulle ud at køre i privatbil for første gang i mit liv. Min nye kærestes far var kørelærer. Jeg var 18 år, og jeg svævede på en sky hen til den åbne dør.

Det nærmeste jeg hidtil havde været på oplevelse af ”at køre en søndagstur” var, når den skinnede sorte Mercedes PONTON med hvide dæksider kørte op foran gadedøren til den moderne ejendom med franske altaner på den modsatte side af Åboulevarden.

Ud af gadedøren skred fruen a la Grace Kelly med hvide handsker, en koket hat og en håndtaske på armen fulgt af Conni og Helle på 9 og 11 år, som var ens klædte lige som prinsesserne.

Far lettede på hatten og åbnede galant døren for fruen. Derefter åbnede han den bageste dør for de to piger, der artigt havde ventet iført sommerkjoler med vidde, samlede knæ og hvide sko med ankelrem.

Jeg stod i behørig afstand med øjnene på stilke og fulgte sceneriet, og da bilen slog vingen ud og roligt satte i gang, kunne Conni og Helle lige nå at vinke kongeligt til mig.

Det er omkring 60 år siden, jeg fulgte den sorte Mercedes med øjnene.

X 101 var nummeret. Himlens nummer, sagde min mor.

Tal er uinteressante, synes jeg, og jeg er helt klar over, at nakkehårene vil stritte på matematisk interesserede. Jeg bliver træt af tal med mindre, de fortæller en historie eller er ”pæne”. Symmetri eller en logisk orden tiltaler mig.

2.278.000 personbiler kørte i Danmark ved indgangen til 2014. Det er fire gange så mange som for 50 år siden, hvor 605.000 personbiler tøffede rundt på de danske veje.

1.623.000 benzinbiler og 653.000 diselbiler er indregistreret og som rosinen i pølseenden 1536 elbiler. I alt sled 2.935.000 motorkøretøjer på den danske asfalt.

49.895.000.000 km var det totale antal km, der blev tilbagelagt i 2008 på dansk asfalt af alle typer motorkøretøjer. Det svarer til 1.247.375 gange rundt om Ækvator. Tjek selv, jeg er dårlig til nuller.

2.4 mil. personbiler biler vil i 2017 futte rundt på 71.600 km offentlig dansk vej, hvis udviklingen holder den samme kadence de kommende år som de seneste 10 år.

Jeg tør slet ikke tænke på, hvordan det vil være at køre i København til den tid. Forleden skulle jeg køre fra Gl. Mønt i København til Kampmannsgade. Ifølge Krak er der 2,1 km inkl. ensrettede gader og køretiden er beregnet til 3 min. Det tog mig 45 min. at tilbagelægge de 2,1 km. Myldretid? Vi holdt stille, og jeg holdt vinduerne tæt lukket. Jeg har hørt, at morgenløbeturen i London rundt om Hyde Park skulle erstatte at ryge 20 cigaretter om dagen.

Hvis du bor i Hangzhou, en kinesisk by på 7 mil. indbyggere 180 km sydvest for Shanghai, så har endetallet på din nummerplade en betydning. For at begrænse trafikken og forureningen i byen er der indført restriktioner, så bilen ikke må køre i byen mellem 7:30 – 9:00 og 17:00-18:30 på en bestemt ugedag. Det er endetallet på din nummerplade, der bestemmer dagen. 1 og 9 må ikke køre om mandagen, 2 og 8 må ikke køre om tirsdagen, osv. Weekenden har sin helt egen ”køreplan” af hensyn til turismen, som bystyret prioriterer højt. På ulige datoer er det forbudt biler med lige endetal at køre ind til byens attraktive turistområder og vice versa.

Kl. 02.00 i nat begyndte sommertiden.

Første gang sommertid blev indført i Danmark var i 1916. Sparehensyn var begrundelsen på grund af 1. Verdenskrig. Fra 1940 – 48 blev urene igen stillet frem om foråret, men fra 1980 har sommertid været indført hvert år. Sommertiden fastsættes ved kongelig anordning. Den seneste anordning er nr. 858 af 26. september 2001.

Fuglene er ligeglade med sommertid. De starter deres morgensang, når naturens vækkeur går i gang.

For mig signalere sommertid, at nu kan jeg snart køre topløs.

En tur ud på de snoede fynske veje med blomstrende syrenhegn en smuk forårsdag med taget slået ned, er foryngende og langt bedre end Botox.

Min glæde over smukke biler og smukke tal er intakt efter millioner af kilometer, mange forskellige bilmodeller og et par pæne numre. f.eks. 22 33 5. Det beholdt jeg i mange år.

En forårsdag mødte jeg min store ”kærlighed”. Hun stod der og strålede med taget slået ned og indbød til at få alle drømme opfyldt. En Mercedes SLK 200 med Kompressor, tellussilbermetalicfarvet og med rødt læderindtræk. 12 smukt koreograferede, effektive bevægelser åbenbarer sig, når hun lukker sig op og slår taget ned. Det er ren ballet. SLK initialerne Sportslig, Let, Kompakt, inspirerede med det samme til, at hun kun kunne hedde Slikkeline.

Men der var mange nuller på skiltet i Slikkelines forrude.

Da jeg fortalte en af mine unge venner, at jeg overvejede at købe en sportsvogn, udbrød han spontant: ”Gør det, inden det bliver pinligt!”

Det gjorde udslaget. Jeg vil godt fortryde noget, jeg har gjort. Men at fortryde, noget som jeg ikke gjorde, det vil jeg ikke.

To gange gik jeg forgæves til forhandleren for at sætte min underskrift efter de mange cifre. To gange svigtede modet mig. De mange cifre var en barriere, fordi jeg godt vidste, at en bil er den dårligste investering, men kan foretage.

Tredje gang lykkedes det. Fornuften sejrede heldigvis ikke.

Jeg betingede mig, at Slikkeline fik et smukt nummer, for jeg ville ikke køre rundt med et grimt nummer.

Jeg nyder at køre, og jeg noterer mig med fryd, at andre også har blik for Slikkelines smukke linjer.

Og hun har et nummer, der passer til hendes parisiske elegance

YN 44 8 44.



  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.